foto Annika Stendahl foto Annika Stendahl

Den duktige fotografen Paul Hansen fick frågan,
hur hittar jag ett bra motiv att fotografera?

"Nja, det är nog mer så att,
motivet/bilden kommer till dig,
och då gäller det att vara beredd!"

• Klubbens policy är att vi skall hjälpa varandra till ökad kunskap o bra resultat.
  • Föreningen startades 1956 och är idag mer aktiv än någonsin.
    Vi är ca: 35-40 medlemmar.
  • Egen klubblokal i fd. Tulpanens Livs Södra Prästgatan 16 Kisa, där medlemmarna har fri tillgång till, dels ett mordernt digitalt "mörkrum" dels ett väl fungerande analogt mörkrum.
  • Vi träffas tisdagskvällar kl. 18.30 med olika aktiviteter, bildvisning, filmvisning och fika. Några kvällar viks för information/utbildning i fototeknik, bildbehandling, bildkunskap, för både nybörjare och de mer rutinerade. Digital som analog. Medlemmarna turas om att vara "fikavärd"
  • Sista tisdagen varje månad är "Bildafton" med "Månadens Bild". De som vill presenterar en bild som bygger på ett tema, påhittat av någon i klubben (se under fliken Program) som var och en har friheten att tolka på sitt sätt, samt även diskusioner om egna bilder medlemmarna önskar utlåtande om.
  • Ibland träffas vi bara för att umgås och fika  samt ger varandra tips o en hjälpande hand om foto.
  • Kolla under fliken "Program" vad som är på gång
  • I samarbete med Åtvidabergs Fotoklubb har vi en årlig fotoutflykt till okänt mål.

Fotoklubbens utställningar:

• Adventsutställningen (alltid omkring Första Advent, 3-4 veckor) på Kisa Bibliotek, där de medlemmar som vill, visar sina alster, motivvalet är helt fritt.
    Första Advent har alla besökare möjlighet att rösta på den bild de tycker bäst om och möjligheten att vinna ett pris!
  • Leoparden (f.d. folkets Hus)
    Året runt finns våra bilder där och vi samarbetar med "Daglig verksamhets"-grupperna som har egna bilder.
    Alla bilder varieras då o då under året!
    Du hittar våra bilder i Entrén, Café Bönan och konf. lokalen Oxen.

• Hargs Gård "HargOdlarna"
    Hänger året under temat "Livet på landet" med olika underrubriker. Bilder byts 2ggr/år, på våren, ofta vid Kindadagen samt på hösten i samband Östgötadagarna.
  • Bergdala Kisa
    Hänger året runt, bilder byts minst 2 ggr/år
  • Kindagård Kisa
    Hänger året runt, bilder byts minst 2 ggr/år
  • Stångågården Horn
      Byts bilder minst 2 ggr/år
  • Västerliden Rimforsa
      Byts bilder minst 2 ggr/år
  • Klockargården Västra Eneby
Då och då beroende på aktiviter där.

Kisa Fotoklubbs traditionella Foto-almanacka.
Sedan början av 1990-talet ger Fotoklubben, varje år, ut en foto-almanacka. Blilderna är hämtade från Kindabygden och vill spegla miljöer och verksamheter från förr. Är du intresserad av att vara med eller
kanske har en bild som skulle passa i kommande års almanackor är du välkommen att höra av dig till
Ing-Marie Wallin 0494 123 58.

Försäljningsstart av almanackan är alltid Första Advent på Biblioteket Kisa där vi samtidigt har en fotoutställning under några veckor. Almanackan kan du även köpa hos Tollemarks Däck, Frideborgs och Frendo eller kontakta någon av klubbens medlemmar.

Företag som sponrar almanackan & gör fotoklubbens utveckling möjlig.